Hantverksskicklighet belönas med gesäll- och mästarbrev

Hemslöjden har i år godkänt nio nya gesäller och mästare. Det är personer verksamma inom handvävaryrket, krukmakaryrket, broderiyrket och träbildhuggaryrket som den 1 november får ta emot sina brev i Blå hallen, Stockholms stadshus.

Mottagarna av gesällbrev är:

  • Pia Jeppsson i Nacka, handvävaryrket/konstvävare
  • Julia Frostell i Bromma, handvävaryrket/konstvävare
  • Arianna Funk i Hägersten, handvävaryrket/konstvävare
  • Karl Sjögren i Siljansnäs, träbildhuggaryrket

Mottagarna av mästarbrev är:

  • Katarina Evans i Stockholm, broderiyrket/konstbroderi
  • Solveig Magnusson på Adelsö, handvävaryrket
  • Nina Bergqvist i Källby, krukmakaryrket
  • Calle Forsberg i Saltsjö-Boo, krukmakaryrket
  • Ulf Celén i Göteborg, träbildhuggaryrket

Julia Frostell och Arianna Funk får även Stora belöningsmedaljen i silver, som delas ut till dem som fått högsta poäng på samtliga kriterier på utfört gesällprov.

Nedladdningsbara bilder på gesällprov och exempel på mästarnas arbeten finns i pressmeddelandet på Mynewsdesk.

Julia Frostell (Bromma), gesällbrev i handvävaryrket/konstvävare

Julia Frostell tog examen från Handarbetets Vänner Skola i juni 2017. Hon arbetar omväxlande med vävning och konstsömnad och dras till tekniker som går att detaljstyra. Varje inslag eller stygn planeras grundligt.

I sitt gesällprov utforskar Julia materialens olika egenskaper. De tunna ulltrådarna fyller ut och ställer sig upp medan silket faller åt sidan. Silket glänser och reflekterar ljus. Från en annan vinkel blir silket mattare och smälter in i ullen. Detta verk är den första delen av en planerad serie vävar med samma utforskande tema.

Arianna Funk (Hägersten), gesällbrev i handvävaryrket/konstvävare

Arianna E. Funk är en amerikansk vävare som är verksam i Sverige. Hon är medgrundare av vävgruppen Studio Supersju. Arianna vävde sitt gesällprov, flossamattan ”Framskridning”, som examensarbete på Handarbetets Vänner Skola. Arianna menar att hantverk är lika med behärskande av ett material.

Gesällprovet ”Framskridning” sneglar på gamla mattors rammotiv och den vävdes i en teknik och täthet som har lärts ut på HV i många decennier. Mittenpartiet speglar Ariannas moderna formspråk men formgavs också för att utmana både hennes tekniska och estetiska vävkunskaper, t.ex. att hålla tätheten och blanda nyanser med de handfärgade garnerna.

Arianna vill fortsätta sitt arbete – nu med gesällkompetens – i de stora svenska vävateljéernas anda och med framåtblickande, modern formgivning.

Pia Jeppsson (Nacka), gesällbrev i handvävaryrket/konstvävare

Pia Jeppsson började sin hantverksbana på Nyckelviksskolan och därefter på Handarbetets vänner vävskola. Efter sidospår inom andra banor kom hon så småningom tillbaka till det textila hantverket. Vid en utbildning på Sätergläntan inspirerades hon av textilkonstnären Helena Hernmarcks fotorealistiska vävteknik. Drygt tio år senare ansökte Pia om att i denna teknik få göra en konstväv för att avlägga gesällprov.

Motivet med två ekollon är uppförstorat och vävt i en fotorealistisk teknik som ger en illusion av pixlar.

Utmaningen i motivet var att få fram rätt känsla av ekollonens struktur med de knottriga hattarna och de lena/blanka ollonen, ljuspåslaget och också skillnaden mellan skärpa och oskärpa.

Karl Sjögren (Siljansnäs), gesällbrev i träbildhuggaryrket

Karl Sjögren har gått på en ettårig träslöjdsutbildning på Sätergläntan, därefter på träbildhuggarlinjen på hantverkscentrum i Tibro. Det var där han fastnade för träbildhuggaryrket. Efter praktik på Stolsfabriken i Tibro genomförde han sitt gesällprov.

Det var på Vasamuséet som Karl fick idén till gesällprovet. När han såg skeppets akterspegel kom han på att han ville göra ett eget försök med en del av akterspegeln; det stora riksvapnet.

Gesällprovet är gjort i trären, linoljad svensk ek. Skölden är utskuren från ett stycke ihoplimmade ekplank och har inga pålimmade ornament.

Nu har Karl precis flyttat in sin första egna lokal i Hargs bruk i norra Roslagen.

Nina Bergqvist (Källby), mästarbrev i krukmakaryrket

Nina startade sin keramiska karriär på PKI-skolan, numera Formakademin i Lidköping. Hon fastnade för teknikerna drejning och gipsteknik och gick även en utbildning till gipsmodellör – den första kvinnliga gipsmodellören i Sverige. Nina har arbetat som produktionschef på ett norskt företag och gipslärare på Keramikskolan i Lidköping. Hon har också haft två olika företag – det senaste under namnet Formfabriken. Där arbetar hon i huvudsak med tillverkning åt formgivare men har även egen produktion.

Nina har deltagit i ett flertal drejmästerskap, både i Norden och i Italien. Hon har två VM-titlar från Italien och flera höga placeringar från de nordiska mästerskapen.

Solveig Magnusson (Adelsö), mästarbrev i handvävaryrket

Solveig är uppvuxen i Norrbotten och har alltid haft ett stort intresse för textilt hantverk, historia och botanik tillsammans med litteratur. Efter studier i Uppsala utbildade hon sig inom det textila området.

Sedan drygt 20 år tillbaka arbetar Solveig med textil formgivning och produktion. Det handlar mest om inrednings- och kyrkotextilier. Hon undervisar och föreläser också inom handvävning (teori och mönsterskapande).

Inspiration till de olika mönster hon skapar får Solveig från äldre ornamentik, från naturen i fjällen och i skärgården samt från den samiska kulturen, som hon delvis härstammar från.

Man kan se hennes verk i Ekerö och Tyresö pastorat och de senaste större arbetena finns i Spånga församling.

Calle Forsberg (Saltsjö-Boo), mästarbrev i krukmakaryrket

Calle Forsberg är självlärd krukmakare. I sin ungdom praktiserade han hos skulptören Hertha Hillfon och arbetade senare som assisten åt henne under en tioårsperiod.

Calle har i över 20 år arbetat som krukmakare med inriktning på bruksgods, framförallt köksvaror. Han har parallellt haft kurser i drejning i sin verkstad. 2016 blev han utnämnd till Årets konsthantverkare av Tidningen Residence, vilket ledde till att han var med på en utställning på Arkdes under våren 2017.

Han har samarbetat med en rad restauranger och tagit fram tallrikar till kockar i tävlingen Årets kock. Calle säljer sina produkter i många välkända butiker och har även återförsäljare i Japan.

Katarina Evans (Stockholm), mästarbrev i broderiyrket/konstbroderi

Katarina började som konservatorsassistent. Efter studier och projektanställning på textilateljén Libraria gjorde hon sitt gesällprov i konstsömnadsyrket. Hon har också arbetat i drygt tio år inom hemtextilindustrin och med textilkonservering på Riksantikvarieämbetet.

Sen fem år tillbaka arbetar Katarina tillsammans med formgivaren Katarina Brieditis. De har företaget Studio Brieditis & Evans AB som verkar inom design, hantverk, produktutveckling och textila hållbarhetsprojekt. Företaget har nyligen utfört två altartextilier till Uppsala domkyrka.

Katarina Evans rör sig fritt mellan tekniker och material, mellan konstsömnad och nyttosömnad, tradition och nyskapande.

Efter många år inom yrket tyckte Katarina att det var dags att ansöka om mästarbrev. Ett mästarbrev vittnar om en lång erfarenhet av att omsätta och utföra en textil från idé till slutgiltig montering. Och att textilen är ett hantverksmässigt väl utförd och håller konstnärlig höjd.

Ulf Celén (Göteborg), mästarbrev i träbildhuggaryrket

Ulf Celén är uppvuxen i ett hus som heter Slöjdvillan. I Slöjdvillans slöjdsal tillbringade han mycket tid som barn. Ulf har arbetat i nästan alla delar av träindustrin, men längst med ornamentik och det fria skapandet. Hans drivkrafter är viljan att lära nytt och driva hantverket framåt, men samtidigt lära av gamla tekniker och andra kulturer. I konst såväl som religion och politik hittar han sin inspiration. Yrkeslivet är uppdelat i flera grenar:

  • En konstnärlig del där han ställer ut offentliga utsmyckningar.
  • Han utför rekonstruktioner av äldre skulpturer och träföremål.
  • Han hjälper konstnärer med deras verk.
  • Han håller kurser för barn och ungdomar i träsnideri.

I framtiden vill Ulf gärna ägna sig åt forskning om äldre hantverkstekniker.