Den 8 september 2015 delade Hemslöjden ut stipendier till personer som har utmärkt sig inom slöjd och hantverk. Stipendierna delades ut i samband med evenemanget Handmade Issues på Kulturhuset Stadsteatern. Nytt för 2015 var att det nyinstiftade Barbro Wingstrand-stipendiet delades ut för första gången. Här nedanför ser du vilka som fick ta emot Hemslöjdens stipendier 2015.
Hans Thomsson tilldelas Hemslöjdens nyinstiftade stipendium på 100 000 kronor
Damastväv av Hans Thomsson. Vävd för konstnären Andreas Erikssons och utställningen ”Runt omkring” som visades på Bonniers Konsthall våren 2014. Foto: Per Kristiansen/Bonniers KonsthallDamastvävaren Hans Thomsson, från Äskekärr vid Kinnekulle, är den första som får ta emot Barbro Wingstrands nyinstiftade stipendium på 100 000 kronor. Stipendiet, som förvaltas av Hemslöjden, ska vara en uppmuntran för slöjdare, hantverkare och konsthantverkare som ägnat mycket tid och möda åt det immateriella kulturarvet och som sprider kunskap om gamla hantverkstekniker. Vilket stämmer in på Hans Thomsson som är en av Sveriges skickligaste damastvävare. Han tilldelas stipendiet för sitt envisa och målmedvetna arbete med att lära sig och upprätthålla damastvävningstekniken. Han har på så sätt gjort en stor insats för bevarandet av en hotad kunskap och ett immateriellt kulturarv. Damast är en uråldrig teknik som möjliggör de mest utsökta mönsterformer i runda, raka och slingrade linjer. Mönstren bildas genom kontrasten mellan blanka och matta ytor.
Hans fick sin första vävstol när han gick på mellanstadiet och sedan dess har det bara rullat på. Han har vävt dukar till kungen, bildvävar till konstnären Anders Erikssons utställning på Bonniers konsthall, ylledraperier till Stockholms sjukhem och mycket mer. Läs mer på Hans hemsida.
Sofia Hildebrand, tilldelas 20 000 kronor från Bo Hammarskjölds stiftelse.
Sofia Hildebrand läser just nu andra året på modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola. Innan Beckmans har Sofia studerat design vid Bournemouth Arts University samt sömnad och stickning vid Sätergläntan institutet för slöjd och hantverk. Där lärde hon sig gamla metoder tillsammans med det mer moderna hantverksspråket som används idag. Sofia tilldelas stipendiet för att fortsätta studera och kombinera traditionella sömnadstekniker med välskräddade plagg som passar i vår tid. Hon vill experimentera genom att låta gamla tekniker och material möta ny design. Sofia vill vara en megafon för ett hantverksarv som vi fortfarande har tillgång till.
Marie Eklund, Stockholm. Tilldelas 10 000 kronor från Bo Hammarskjölds stiftelse.
Marie Eklund från Stockholm är träslöjdare och utbildad vid Sätergläntan i Insjön i Dalarna. Halvårsvis håller hon till i Tångeråsa i Närke där hon har sin verkstad. Hon jobbar för att hitta ett mer modernt och vågat uttryck inom slöjden och visa att slöjd kan ha andra ansikten än vad vi är vana vid att se. Just nu arbetar hon med en kollektion till restaurangen Oaxen i Stockholm. Tanken med kollektionen är att den ska vara en förlängd arm till det som serveras och ett ytterligare uttryck i måltiden. Marie kommer fortsätta att försöka utveckla sitt formspråk, experimentera, kommunicera och inspireras av andra kulturer i sitt arbete. Hon tilldelas Bo Hammarskjölds stipendium för att kunna resa till Sydkorea och fördjupa sig i landets formspråk. Läs mer om Marie på hennes hemsida.
Per Hansson, London, tilldelas 10 000 kronor från Bo Hammarskjölds stiftelse.
Tubflätad tröja av Per Hansson. Foto: Gustaf SöderblomPer Hansson är just nu bosatt i London där han för tillfället frilansar som printdesigner för ett internationellt modeföretag och förbereder sig inför höstens studier på masterprogrammet Fashions Menswear vid Royal College of Art. Under sitt examensarbete på Textilhögskolan i Borås genomförde Per en omfattande utforskning av flätningstekniker och utvecklade en tubflätningsteknik som gör det möjligt att fläta tröjor och jackor i ett helt stycke. Han vill med sitt experimenterande av knytnings-, flätnings- och sticktekniker värna om gamla hantverkstekniker och hitta nya användningssätt för dem. Bland annat genom att hitta nya funktioner och uttryck för herrbeklädnad. Per tilldelas stipendiet för att fortsätta med dessa experiment. Läs mer om Per på sidan Not just a label.
Anna Scholz, tilldelas 10 000 kronor från Bo Hammarskjölds stiftelse.
Anna Scholz bor i Hägersten tillsammans med provdockan Vera. Hon är uppvuxen i Viksjö norr om Stockholm och redan som 12-åring visste hon att hon ville bli kläddesigner. Efter studier vid Konstskolan i Stockholm och Textilhögskolan i Borås inleder hon nu tredje och sista året på modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola. Under det kommande läsåret och i samband med sina två kollektionsprojekt hoppas hon att vidare kunna utveckla sina kunskaper om materialmanipulationer, texturer och textildesign. Anna tilldelas stipendiet för att utforska olika möjligheter att kombinera stickning, vävning och broderi med print och andra designrelaterade element. Hon vill genom att utveckla materialen skapa intressanta ytor och låta dessa ytor påverka sin design.
Siah Farzaneh Javaheri, tilldelas 5 000 kronor från Bo Hammarskjölds stiftelse.
Siah Farzaneh Javaheri är född i Mashad, Iran och uppvuxen i Västerås. Nu bor hon i Stockholm där hon går sista året på modeprogrammet vid Beckmans Designhögskola. I sitt arbete vill hon blanda estetik och teknik från olika delar av världen för att på så sätt spegla vår samtid och sammanföra sina kulturer till ett personligt uttryck. Siah har ett särskilt intresse för broderi, tredimensionella mönster, återbruk och hållbara material, vilket hon vill vidareutveckla i sitt fortsatta arbete. Siah tilldelas stipendiet som en uppmuntran i sitt fortsatta arbete med projektet Swedish Trend som kommer att visas på modeveckan i Stockholm 2016.
Bettina Wingolf, tilldelas 5 000 kronor från Bo Hammarskjölds stiftelse.
Bettina Wingolf bor i Ödsmål utanför Ljungskile där hon även har sin verkstad. Hennes nyfikenhet till olika material och tekniker har genom åren gjort henne till en mångsidig slöjdare. Efter några år med bland annat skinngarvningen i fokus specialiserar hon sig just nu inom tagel och trä. Just nu arbetar hon med en kulturhistorisk dokumentation om tagel som material. Hennes mål är att med ord, bilder och arbetsbeskrivningar ge en samlad bild av tagel från självhushållningens tid fram till nutid – förhoppningsvis i form av en bok. Bettina har fått sina kunskaper via en den tvååriga slöjdhandledarutbildning Slöjdens Marker och från en hemmiljö där det alltid fanns tillgång till material, tyger och färger. Bettina tilldelas stipendiet som en uppmuntran i sin fortsatta dokumentation om tagel.
Miriam Parkman, Stockholm, tilldelas 10 000 kronor från Ingeborg Strömbergs stiftelse.
Trasmatta av Miriam Parkman.Miriam Parkman gick Hantverk Mode och Design-programmet på gymnasiet och var helt övertygad om att bli konfektionsdesigner eller skräddare men ändrade sig av leda efter studenten. Efter ett uppehåll i samband med flytten till Stockholm hittade hon tillbaka till textilen och nu läser Miriam sista året på den Högre hantverksutbildningen med inriktning mot just textil vid HV-skola i Stockholm. Hennes kärlek till estetiken, musiken och dansen från 1930-1960-talen syns i hennes färgsprakande vävar. I sin utbildning har hon upptäckt väven som levande formgivare, varpen som papper och inslagen som pennor, penslar och färger. Stipendiet kommer hon att använda till sina fortsatta studier på HV-Skola och till sitt kommande examensarbete; ett sedan tidigare pågående projekt som hon kallar ”vävbart/bärbart”, en studie i brukstextil.
Åsa Pärson, Stockholm, tilldelas 25 000 kronor från Märtha Gahns stiftelse.
Landskaps ikat. Handvävd textil i silke.Åsa Pärson arbetar som handvävare, formgivare och lärare och har sin ateljé i Gamla porslinsfabriken i Gustavsberg. Åsa har utbildat sig vid Textilhögskolan i Borås, Stockholms folkhögskola och Kawashima Textile School i Kyoto, Japan. 1999 fick tog hon sin Master of Fine Arts vid Konstfack i Stockholm. Hon har intresserat sig för att utveckla intressanta och ”perfekta” kvaliteter i väv, särskilt då det kommer till hela stycken såsom sjalen, mattan och handduken. Åsa arbetar med olika mönstringar i väven skapade genom olika tekniker och färgningsmetoder. Hon inspireras av färger, material, tygets fall och behärskar tillfullo vävningen olika delar. Åsa tilldelas stipendiet för att få möjligheter att utveckla klassiska svenska mönster i jacquard på Lisio i Florens.