Årsmöte

Staden Malmös Hemslöjdsförening kallar föreningens medlemmar till årsmöte den 6 mars 2024. Efter det formella mötet bjuder vi på kaffe och en spännande föreläsning med Hemslöjdskonsulent Sofia Månsson:

Korgen lyfter –
ett projekt om att lyfta korgkunskap

Korgen har följt människan i många tusen år och finns på de flesta platser på jorden. Teknikerna är likartade runt om i världen men materialen har oftast varit lokala. I Sverige har vi en rik och varierad korgtradition, något det finns många exempel på i våra museisamlingar. Däremot blir det allt färre slöjdare som behärskar tekniken att tillverka korgar. Med detta som bakgrund har Skånes Hemslöjdsförbund i flera år drivit projektet korgen lyfter, där syftet varit att visa vilken rik korgproduktion Sverige har haft och att det finns viktig kunskap kvar att ta vara på.

Hemslöjdskonsulent Sofia Månsson berättar om arbetet med projektet och varför vår svenska korgtradition är unik och ett immateriellt kulturarv värt att ta vara på.

Tid: ons 6 mars kl 18 – 20
Plats:Form/Design Center, Lilla torg 9, 211 34, Malmö
Kostnad: gratis

Anmälan:information kommer i kallelsen.

Formell kallelse skickas till föreningens medlemmar tre veckor innan årsmötet .